Krachttraining na de bevalling

Pregnant woman exercising isolated on white

Al eerder lieten studies zien dat lichte krachtraining, hardlopen en aerobics tijdens een zwangerschap niet schadelijk zijn voor zowel de moeder als het ongeboren of pasgeboren kindje. In een recente studie werd gekeken wat het effect is van krachttraining na de bevalling. Ook hieruit bleek: moeders hebben baat bij trainen, niet alleen lichamelijk.

Door Miriam van Reijen

Behoud van je conditie?
Wanneer je tijdens je zwangerschap (matig) actief blijft hoeft er weinig tot geen afname van je conditie plaats te vinden. Je lichaam verbruikt namelijk meer energie tijdens gewichtsdragende bewegingen (joggen, wandelen) door het extra gewicht van de foetus. Ook neemt het bloedvolume tijdelijk toe. Moeders die snel na de bevalling weer (voorzichtig) cardiovasculair gaan trainen kunnen hier baat bij hebben. De pezen en banden vragen wel extra aandacht na de bevalling. Onder invloed van de hormonen oestrogeen en relaxine rekken de pezen tijdelijk op: dit moet de uiteindelijke bevalling makkelijker maken.

Back in shape
In een recent onderzoek werd gekeken wat het effect is van krachttraining na de bevalling. Dertig vrouwen werd gevraagd achttien weken deel te nemen aan een krachttrainingsprogramma. Dertig anderen dienden als controlegroep en voerden alleen stretchoefeningen uit. De training werd twee keer per week uitgevoerd en bestond uit negen oefeningen voor alle grote spiergroepen. De oefeningen werden zwaarder naarmate de vrouwen sterker werden. Voor, tijdens en na het onderzoek werden alle vrouwen nauwkeurig getest.

Een beter welzijn
Het belangrijkste verschil na 18 weken: De mentale staat van de vrouwen. Terwijl er weinig verschil bestond in kracht na 18 weken, was er wel een aanzienlijk verschil in mentale beleving. De vrouwen die het krachtprogramma hadden uitgevoerd waren volgens zichzelf beter in staat lichamelijke inspanning uit te voeren tijdens vermoeidheid en bij een slecht humeur. Vrouwen die alleen gestretcht hadden voelden zich juist minder goed in staat om inspanning te leveren wanneer ze lichamelijk of mentaal moe of uit humeur waren. Dit kan volgens de onderzoekers ook het resultaat zijn van de begeleiding die de vrouwen wel kregen bij het krachtprogramma maar niet bij het stretchprogramma. Een ander belangrijk resultaat van de studie had te maken met de depressiviteit van de vrouwen. Bij aanvang rapporteerden 18 vrouwen depressieve klachten. 88% van de vrouwen die een krachttraining volgden had daar na 18 weken geen last meer van. Maar 50% van de vrouwen in de controlegroep zag de depressiviteit verminderen.
De reden dat er amper sprake was van verschil in kracht na 18 weken had volgens de onderzoekers deels te maken met de frequentie. Eerdere studies lieten zien dat een trainingsprogramma dat drie keer per week werd uitgevoerd, wel een positief effect had op kracht.

Overigens maakten de onderzoekers nog 1 belangrijke opmerking: 27% van alle vrouwen hadden knieklachten tijdens het uitvoeren van benchpress-oefeningen. De onderzoekers merken dan ook op dat deze oefeningen met extra zorg moet worden uitgevoerd na de bevalling.

Bron
LeCheminant JD. 2014. Effect of resistance training on body composition, self-efficacy, ddepression and activity in postpartum women. Scand J Med Sports 24:414-421

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>