Voorkom een (stress)fractuur – goede voeding kan je helpen

Hardlopen zorgt voor sterke botten. Bij elke hardloopstap die je zet krijgen je botten een kleine schok te verwerken. In de rust na je training reageert je lichaam hierop door meer botweefsel aan te maken. Zodat je botten nog sterker worden en de volgende training beter aankunnen. Voor de aanmaak van dit nieuwe botweefsel moet er wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Er moet tijd (en dus rust) zijn tussen trainingen en de juiste voedingsstoffen moeten aanwezig zijn in je lijf. Eet je te weinig, te weinig van de goede dingen of neem je geen rust? Dan heb je als loper een groot risico op een blessure. Vooral een stressfractuur ligt op de loer.

hardlopen stressfractuur running

Door: Miriam van Reijen

Hoe zitten onze botten in elkaar?
Bij een stressfractuur is er sprake van een onvolledige botbreuk. Je botten worden omringd door een hard omhulsel, de cortex. Bij een beginnende stressfractuur raakt deze cortex licht beschadigd en loopt het een deukje op. Het probleem is dat de cortex zelf geen zenuwen bevat. Je voelt dus geen pijn hebt als deze beschadigd. Wanneer er vervolgens doorgetraind wordt kan er een barst of scheurtje ontstaan in het onderliggende bot. Een stressfractuur is dus een typische overbelastingsblessure. Uiteindelijk kan het ontaarden in een echte botbreuk. Bij hardlopers komt een stressfractuur het meest voor in de voorvoet, het kuitbeen of het scheenbeen. Andere minder vaak voorkomende plaatsen zijn het bovenbeen en het bekken.
Vrouwen krijgen iets vaker te maken met een breukje in het scheenbeen, mannen in de middenvoetsbeentjes. Middenvoetsbeentjes zijn de verbindingen tussen de tenen en de voetwortelbeenderen.

Roken, ondergewicht en nieuwe schoenen
Of je te maken krijgt met een stressfractuur is afhankelijk van een heleboel factoren. De meeste van deze factoren kun je zelf beïnvloeden en zo je risico op een stressfractuur verkleinen. Zowel voor mannen als vrouwen geldt dat een plotseling toename in omvang of intensiteit, een verandering van ondergrond of een verandering van schoeisel het risico op een stressfractuur vergroot. Rook je, heb je ondergewicht (

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Super artikel! Duidelijk en uitgebreid. Toen ik onlangs meedeed aan de iron Viking in Duitsland, liep ik ook verder dan ooit te voren.. 42 km, mijn voet moest lang herstellen en de arts sprak over een stress fractuur 🙁 Dit zijn de artikelen die mij helpen om dit de volgende x te voorkomen.. Bedankt!